ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ

Δημιουργώντας θέατρο απ’ το τίποτα
ΣΟΦΙΑ ΠΑΣΧΟΥ (Patari Project)
01
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ

Ένα θέατρο που δε στηρίζεται στα σκηνικά, στα κοστούμια, στους φωτισμούς. Ένα θέατρο που έχει στο επίκεντρό του τον ηθοποιό, το ανθρώπινο δυναμικό. Που στηρίζεται στην ανθρώπινη φαντασία και την εφευρετικότητα. Ένα θέατρο για την εποχή μας. Ήδη έχουμε τα εργαλεία που χρειαζόμαστε: το σώμα, τη φωνή, τη φαντασία. Στο σεμινάριο θα μάθουμε να τα αξιοποιούμε. Με ασκήσεις και τεχνικές από την παιδαγωγική του “Lecoq” θα μάθουμε πως αυτά τα εργαλεία είναι τα μόνα που χρειαζόμαστε για να δημιουργήσουμε το θέατρο που εμείς θέλουμε. Το δικό μας θέατρο.

-Ρυθμός και φωνή -Παρουσία στην σκηνή -Δημιουργία χαρακτήρων μέσα απο την παρατήρηση της καθημερινής ζωής -Storytelling (Διαφορετικοί τρόποι να πεις μια ιστορία) -Παιχνίδι

Ο ηθοποιός πολλές φορές ξεχνά την αρχή της τέχνης του, το παιχνίδι. Είναι σημαντικό να ξαναβρεί την αφέλεια, την αθωότητα και την περιέργεια ενός μικρού παιδιού. Μέσα από παιχνίδια, ασκήσεις, στοιχεία τεχνικής και με βάση τον αυτοσχεδιασμό, να διερευνηθεί ο δρόμος που οδηγεί τον ηθοποιό να εξελιχθεί από απλός ερμηνευτής σε ηθοποιό-δημιουργό. Ένας δρόμος που ξεκινάει από την ατομική δημιουργία και καταλήγει στη συλλογική αφήγηση μιας ιστορίας.

Η αναζήτηση ενός κοινού θεατρικού κώδικα. Ο όρος “σωματικό θέατρο” μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να αποδώσει μια μεγάλη γκάμα θεατρικών πρακτικών με πολύ διαφορετικές αφετηρίες και προσεγγίσεις. Ωστόσο, οι πρακτικές αυτές έχουν μια κοινή συνισταμένη: υπηρετούν ένα θέατρο ζωντανό και δημιουργικό που πραγματοποιείται μέσα από συλλογική διαδικασία με το σώμα ν’ αποτελεί το όχημα για την καλλιτεχνική δημιουργία. Άλλωστε, όπως είχε πει ο J. Lecoq: “To σώμα γνωρίζει πράγματα που το μυαλό αγνοεί”.

Το σωματικό Θέατρο
ΕΡΙΦΥΛΗ ΣΤΕΦΑΝΙΔΟΥ
02
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ

Μέσα από παιχνίδια και ασκήσεις τεχνικής, θα επιδιώξουμε να διερευνήσουμε τις δυνατότητες του σώματος και να τις διευρύνουμε προκειμένου αυτό να είναι διαθέσιμο, στο ‘εδώ’ και στο ‘τώρα’. Θα το δούμε ως μονάδα αλλά και ως μέρος του συνόλου (ensemble).

Mέσα από τεχνικές αυτοσχεδιασμού, θα δοκιμάσουμε να ενεργοποιήσουμε τη φαντασία μας και να δούμε πώς δημιουργούμε υλικό για την θεατρική πράξη στη διαθεσιμότητα των ατόμων και εμπιστοσύνη στην ομάδα.

Με την ομαδική δουλειά θα προσπαθήσουμε να μικρύνουμε το ΕΓΩ μας και να πλησιάσουμε στο ΕΜΕΙΣ. Να κατανοήσουμε, ότι το θέατρο είναι μια συλλογική διαδικασία και μόνο ως τέτοια, έχει λόγο ύπαρξης.

Ένας δρόμος που ξεκινάει από την ατομική δημιουργία και καταλήγει στην συλλογική αφήγηση μιας ιστορίας / ενός συναισθήματος κλπ.

Το σεμινάριο, θα είναι σωματικό - βιωματικό. Οι συμμετέχοντες θα νιώσουν την δυναμική της παράταξης σε κύκλο, θα βιώσουν την ανθρώπινη ενέργεια που κύκλοφορεί και μετασχηματίζεται σε ομαδική.

ΟΡΝΙΘΕΣ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗ - μια λέξη στον κόσμο
(birds-a word to the world)
ΣΤΑΘΗΣ ΚΟΚΚΟΡΗΣ
03
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ

Ένα διαδραστικό workshop με αφορμή τους όρνιθες του αριστοφάνη.

Τι θα γινόταν αν δίναμε όλοι από μία λέξη; θα μπορούσε να δημιουργηθεί μ΄ αυτές ένα κείμενο; τι νόημα θα είχε ένα τέτοιο κείμενο; μήπως ο καθένας μας είναι σαν μία λέξη σ΄ ένα βιβλίο 7 δισεκατομμυρίων λεξεων;

Στους όρνιθες οι ήρωες αποποιούνται την Αθήνα και τις αγκυλώσεις της αναζητώντας έναν νεό τόπο, μια νέα γλώσσα, ένα αλλο κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο.

Οι συμμετέχοντες καλούνται να αυτοσχεδιάσουν πάνω στη συνθήκη των Ορνίθων με εργαλεία την κωμωδία, τον αυτοσχεδιασμό, την συνεκφορά του λόγου, τη διάδραση, την ατομική και την ομαδική αντίληψη στη σκηνή και να διερευνήσουν το εγώ σε σχέση με το εμείς, την μονάδα σε σχέση με την ομάδα, τη λέξη σε σχέση με το κείμενο με σκοπό την συνειδητοποίηση των νοηματικών και φαντασιακών μας δυνατοτήτων και στόχο την δημιουργία από μηδενική βάση στην πρόβα και τη σκηνή.

Σεμινάριο Θεατρικού Κλόουν: "Ένα έπος αστάθειας"
(Physical Theater Workshop)
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΟΚΚΟΡΗΣ & GODGE ATALAY KOKKORIS
04
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ

Η αναζήτηση του κλόουν μας είναι ένα προσωπικό ταξίδι. Είναι ένα ταξίδι στις άγνωστες πτυχές της προσωπικότητάς μας. Ένα ταξίδι ανακάλυψης του ατίθασου Άλλου που κρύβουμε μέσα μας, που βαθιά απολαμβάνει την αποτυχία, την πτώση και την χαοτική απρόβλεπτη φύση της ζωής. Ένα ταξίδι που μας προσκαλεί να έρθουμε σε επαφή και να αρχίσουμε διάλογο με αυτό το Άλλο μέσα μας. Που μας προσκαλεί να εμπιστευθούμε τις δημιουργικές δυνατότητες της αποτυχίας αλλά και την ελευθερία του “λάθους”. Που μας καλεί να ακολουθήσουμε τις παρορμήσεις μας και να εμπιστευθούμε το σώμα μας.

Τι θα γινόταν αν δίναμε όλοι από μία λέξη; Θα μπορούσε να δημιουργηθεί μ΄ αυτές ένα κείμενο; Τι νόημα θα είχε ένα τέτοιο κείμενο; Μήπως ο καθένας μας είναι σαν μία λέξη σ΄ ένα βιβλίο 7 δισεκατομυρίων λεξεων;

Το ταξίδι αναζήτησης λοιπόν του κλόουν μας ξεκινά όταν επιτρέπουμε στον εαυτό μας να καταδυθεί στο άγνωστο, όταν επιτρέπουμε στον εαυτό μας να βιώνει καταστάσεις εκτός" ισορροπίας" και να προχωρά στο "κενό". Σε αυτές τις καταστάσεις αστάθειας, γινόμαστε ένα "διαφανές" πλάσμα και επιτρέπουμε στον κλόουν μας να εμφανιστεί. Ο κλόουν είναι ένας μεγάλος Ήρωας που οδηγούμενος από τις παρορμήσεις του, ψάχνει να δώσει λύση σε κάθε πρόβλημα που εμφανίζεται στο ποιητικό του ταξίδι. Είναι ένα παιχνιδιάρικο πλάσμα που υπάρχει και ζει στο εδώ και στο τώρα, γεμάτο εκπλήξεις για εμάς αλλά και για τον ίδιο του τον εαυτό. Ένα πλάσμα που κάνει τα πάντα με ευχαρίστηση ακόμα και όταν αυτά δεν μοιάζουν ευχάριστα.

Ουδέτερη Μάσκα - “Μια πρόσκληση αφύπνισης”
(Σεμινάριο Σωματικού θεάτρου)
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΟΚΚΟΡΗΣ & GODGE ATALAY KOKKORIS
05
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ

Η Ουδέτερη Μάσκα μας προσκαλεί να κοιτάξουμε, να αφουγκραστούμε, να μυρίσουμε και να νιώσουμε τον κόσμο σαν για πρώτη φορά. Μας αποκαλύπτει τη δύναμη που κρύβει το απόλυτο παρόν, το εδώ και το τώρα! Είναι η μάσκα που μας επιτρέπει να βγάλουμε από πάνω μας όλες τις άλλες “μάσκες”. Είναι ένα βιωματικό σεμινάριο βασισμένο στην κίνηση, με στόχο την διερεύνηση των πολλαπλών και διαφορετικών στρωμάτων του “σώματος”.

Βασικές δημιουργικές αρχές η ενσωμάτωση, η καλλιτεχνική εξατομίκευση και η ιδιαίτερη φύση του ατόμου. Θα δουλέψουμε με “ονειρικές” εικόνες, σωματικές παρορμήσεις, εσωτερικά τοπία και αρχετυπικές δυναμικές. Θα αναπτύξουμε τη δημιουργική μας διαίσθηση, παιχνιδιάρικη διάθεση και θα αποκτήσουμε βαθύτερη γνώση του σώματός μας. Θα χρησιμοποιήσουμε τη δύναμη της μάσκας για να βυθιστούμε μέσα στη σωματική μνήμη που είναι απελευθερωμένη από τους περιορισμούς του μυαλού μας. Επιπρόσθετα, εργαλεία αυτής της διαδικασίας ανακάλυψης διαφορετικών επιπέδων στο Ποιητικό μας Σώμα, θα είναι το Guiding Drawing με κάρβουνο σε άσπρο χαρτί και οι ασκήσεις ενεργητικής φαντασίας.

Ταυτότητες - Ένα εργαλείο για τους εντός,
εκτός και επί της σκηνής ρόλους
ΦΛΩΡΑ ΣΑΒΟΥΛΙΔΟΥ
06
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ

Τον Οκτώβριο του 2016 πραγματοποιήθηκε στο Θεατρικό Εργαστήρι Ενηλίκων Σίφνου σεμινάριο με θέμα "Ταυτότητες - Ένα εργαλείο για τους εντός, εκτός και επί της σκηνής ρόλους." Στόχος του σεμιναρίου ήταν να εμπλουτίσει τους τρόπους με τους οποίους αναλύουμε, αποκωδικοποιούμε και κατανοούμε τις ταυτότητες που έχουμε στη ζωή, τη δική μας αλλά και των προσώπων που υποδυόμαστε στη θεατρική σκηνή. Το σεμινάριο παρουσίασε η Φλώρα Σαββαλίδου, κάτοχος μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών στην Ειδική Αγωγή και τη Διερμηνεία Νοηματικής Γλώσσας.

Το σεμινάριο αποτελούνταν από δύο μέρη. Το πρώτο αφορούσε στην παρουσίαση του θεωρητικού πλαισίου στο οποίο βασίζεται η θεωρία περί ταυτοτήτων (Identity Theory). Το δεύτερο μέρος ήταν βιωματικό, στο οποίο οι συμμετέχουσες κλήθηκαν να ενσαρκώσουν σενάρια που έκαναν φανερό ότι υπάρχουν ταυτότητες που δεν συνειδητοποιούμε αλλά συχνά ορίζουν τις συμπεριφορές μας. Αντίστοιχα και στους ρόλους που καλούμαστε να ενσαρκώσουμε επί σκηνής χρειάζεται να ανιχνεύσουμε τις λανθάνουσες ταυτότητες των ηρώων και τα στοιχεία που τις αποτελούν, ώστε να αποδόσουμε το βαθύτερο είναι τους. Μετά την ολοκλήρωση των δυο μερών ακολούθησε συζήτηση και αξιολόγηση της εμπειρίας μας.

ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΟΛΙΚΗΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ
ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΩΝΤΑΣ ΣΩΜΑ & ΦΩΝΗ
MICHELE ΜΑΓΚΑΝΑΡΗ
07
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ

Τον Ιούνιο του 2010 πραγματοποιήθηκε στο Θεατρικό Εργαστήρι Ενηλίκων Σίφνου σεμινάριο με θέμα "Η ολική έκφραση μέσω της φωνής και του σώματος".

Μέσα από ένα workshop τριών ημερών σε διάφορους εξωτερικούς χώρους της Σίφνου, κάναμε ασκήσεις από πολύ βαρύτονες νότες μεχρί πολύ υψηλές, συχνά με κινήσεις του σώματος. Δουλέψαμε ομαδικά και προσωπικά τον αυτοσχεδιασμό, προπαντώς με ελεύθερους ήχους, μετά απο μια "εντολή" (π.χ. πάνω στο θέμα του Ορφέα φτιάξαμε σε δύο ομάδες μια αυθόρμητη "παράσταση" της σκηνής του Ορφέα, βγαίνοντας από τον Άδη, χάνοντας την Ευρυδίκη).

Δουλέψαμε ομαδικά με διαφορά κρουστά πρωτόγονα, σε σειρές ή κύκλους, διαλέγοντας πάντα έναν "οδηγό" που άλλαζε αναλόγως με την αίσθηση της ομάδας. Δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στην αναπνοή, την ακοή και την προσοχή στους άλλους.